Panu Raatikainen: Ihmistieteet ja filosofia

Panu Raatikainen: Ihmistieteet ja filosofia

2004

173 s

Helmet-lukuhaaste 2017 kohta 48, kirja aiheesta, josta tiedät hyvin vähän

Minulla on luonnontieteellinen koulutus. Koulutukseeni kuului aikoinaan pakollisena kurssina myös tieteenfilosofiaa. Siihen aikaan aihe ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, enkä tuosta kurssista muista oikeastaan yhtään mitään, läpi olen siitä kuitenkin päässyt. Muutama vuosi sitten kävin muutamalla ihmistieteisiin luettavalla luennolla, ja huomasin, että tieteellinen ajattelutapa oli siellä aivan erilainen kuin luonnontieteissä. Nyt kirjastossa käydessä osui silmiini tämä Ihmistieteet ja filosofia, ja mieleeni muistui muutaman vuoden takainen ihmetykseni luonnontieteellisen ja ihmistieteellisen maailman eroavaisuuksista, joten minun oli vain lainattava tämä kirja.

Ihmistieteet ja filosofia on kyllä hieman harhaanjohtava nimi tälle kirjalle. Suurimmaksi osaksi kirja käsittelee tieteenfilosofian historiaa sekä luonnontieteiden että ihmistieteiden osalta. Varsinainen ihmistieteiden filosofian osuus on melko pieni. Mielenkiintoisinta (ainakin minulle) kirjassa on lopussa oleva pieni luku tieteen arvovapaudesta. Kirja on hyvin tiiviisti ja asiapitoisesti kirjoitettu. Osaan asioista oli liitetty valaisevia esimerkkejä, jotka auttoivat minua ymmärtämään kyseisiä teorioita paremmin. Esimerkkejä olisi voinut minun puolestani olla enemmänkin. Kaiken kaikkiaan tämä on hyvä perusteos tieteenfilosofiasta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s